Jak się wyróżnić na rynku IT
Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak zbudować markę w IT bez doświadczenia? Albo jakie są kluczowe elementy, które powinieneś wziąć pod uwagę? A może zastanawiałeś się, jakie są najskuteczniejsze strategie, które pomogą Ci wypromować swój brand? Jeśli tak, to jesteś we właściwym miejscu!
Więc jeśli jesteś ciekawy, jak zbudować swój brand w IT, nawet jeśli jesteś samoukiem, zapraszam do czytania!
Budowanie swojego wizerunku może przynieść Ci wiele korzyści. Poniżej kilka z nich:
- Większa wartość w oczach pdacodawców - mocna marka osobista może ustawić Cię na czele osób aplikujących o dane stanowisko. Sprawi, że będziesz bardziej atrakcyjnym kandydatem nie tylko podczas procesu rekrutacji, ale również na dalszym etapie Twojej kariery przy okazji awansów i nowych możliwości.
- Zwiększony wpływ na branżę - wraz ze wzrostem znaczenia Twojej marki, wzrośnie znaczenie tego co mówisz w branży. Jako efekt uboczny wartość Twojej osoby w branży wzrośnie. Nie wiem jak Ty, ale ja zawsze marzyłem o karierze, w której mam poczucie że moja praca jest doceniana i to co robię/mówię ma jakieś znaczenie.
- Uznanie w oczach innych - dobrze ugruntowana marka osobista może prowadzić do uznania ze strony równieśników, liderów branży, a w extremalnych przypadkach nawet mediów. Może to zwiększyć Twoją wiarygodność i otworzyć nowe drzwi dla Twojej kariery.
- Możliwość nawiązywania kontaktów - budowanie marki osobistej często wiąże się z wystawieniem Twojej osoby na inne osoby, co może pomóc w zbudowaniu silnej sieci kontaktów zawodowych. Kontakty te mogą być nieocenione dla nauki, współpracy i możliwości zatrudnienia.
- Większe bezpeczeństwo zatrudnienia - w branży tak dynamicznej i konkurencyjnej jak IT, posiadanie silnej marki osobistej może zapewnić pewien stopień bezpieczeństwa pracy. Nawet jeśli stracisz pracę, Twoja osobista marka może pomóc Ci ją szybko zdobyć. Twoja sieć kontaktów, działania w internecie i wpływ jaki masz na branżę zwiększy Twoje szanse na ponowne zatrudnienie.
- Osobista satysfakcja - budowanie swojej marki pozwoli Ci jaśniej określić Twoją ścieżkę kariery. Dzięki temu łatwiej będzie Ci dopierać projekty zgodnie z własnymy pasjami i wartościami. W efekcie Twoje zadowolenie i satysfakcja z pracy będą wyższe.
Jak widzisz, zalet pracowania nad swoim wizerunkiem zawodowym jest dużo. Poświęcając czas na ten element, możesz spodziewać się silniejszej reputacji zawodowej, większych możlwości i potencjalnie wyższych zarobków. Ale co być może najważniejsze, możesz oczekiwać, że będziesz bardziej zadowolony ze swojej kariery.
Niestety, wielu programistów całkowicie pomija ten element swojego rozwoju.
Większość nie ma pojęcia od czego zacząć pracę nad swoim wizerunkiem w branży IT.
Co jeszcze przeszkadza nam w budowaniu swojego wizerunku?
- brak czasu
- syndrom oszusta
- introwertyczna natura
- brak świadomości o korzyściach
- skupienie się na umiejętnościach technicznych
Pomimo tych wyzwań wiem, że praca nad swoim wizerunkiem nie jest czymś nadmiernie skomplikowanym. Poniżej znajdziesz trzy proste kroki, które pozwolą Ci zacząć budować swój wizerunek w branży IT.
Oto jak ja do tego podchodzę:
Krok 1: Zdefiniuj Twoją unikalną wartość.
Określ swoje mocne strony, umiejętności i doświadczenia, które odróżniają Cię od innych w branży IT. Zobacz jak wygląda Twoja historia i podróż do IT. Na moim przykładzie:
Kiedy zaczynałem swój proces nauki programowania zalożyłem kanał na YouTube. Nie miałem jeszcze pracy. Na czym początkowo się skupiałem? Pokazywałem swój proces nauki. Dzieliłem się tym, jak się uczę i co mi pomaga. Dzieliłem się ciekawymi materiałami, które mi pomogły lepiej zrozumieć dany temat.
Moją mocną stroną na tamtą chwilę było to, że byłem w trakcie nauki i składania aplikacji na pierwszą pracę w branży. Kto lepiej niż ja mógł wiedzieć co czuje osoba, która się uczy i chce dostać swoją pierwszą pracę.
Teraz kiedy już pracuję jako programista, robię praktycznie to samo. Natomiast mój przekaz wygląda inaczej. Mam coś więcej, o czym mogę mówić i staram się pomagać osobom, które uczą się programowania i nie mają swojej pierwszej pracy. Dalej pokazuję jak się uczę, co mi pomaga. Mój przekaz rozwija się wraz z moją przygodą w IT.
Zastanów się więc, co aktualnie masz do zaoferowania. Nie ma znaczenia, czy jesteś na początku swojej nauki, czy już pracujesz. Twoje unikalne spojrzenie i perspektywa może okazać się dla kogoś bardzo cenna. To w jaki sposób Ty wytłumaczysz dane zagadnienie, może akurat trafić do odpowiedniej osoby i pomóc jej zrozumieć dany temat głębiej.
Żebyś mnie dobrze zrozumiał. Nie namawiam od razu do zakładania kanału na YouTube. Ale Twoja obecność online jest kluczowa dla budowania marki. Możesz zacząć od stworzenia profesjonalnego profilu na LinkedIn, gdzie możesz dzielić się swoimi osiągnięciami i doświadczeniem. Możesz również rozważyć stworzenie własnej strony internetowej lub bloga, gdzie będziesz publikować artykuły lub projekty związane z IT.
Określ, co obecnie możesz zrobić, by ułatwić tę drogę innej osobie i zrób to.
Publicznie.
Krok 2: Stwórz swoją narrację.
T Wiele osób nie radzi sobie z drugim etapem budowania swojej marki w branży IT, czyli skutecznym komunikowaniem swojej unikalnej propozycji wartości.
Przykładowo, możesz być wysoce utalentowany w jakiejś konkretnej dziedzinie lub mieć smykałkę do rozwiązywania problemów. Co z tego, jeżeli nie umiesz skutecznie wyrazić tych umiejętności i talentów?
Wtopisz się w tłum kandydatów i Twoje unikalne mocne strony pozostaną niezauważone.
Jest to częsty błąd, ponieważ wielu specjalistów IT, szczególnie tych z wykształceniem technicznym, koncentruje się na doskonaleniu swoich umiejętności technicznych, często pomijając znaczenie skutecznej komunikacji.
Aby uniknąć tej pułapki, ważne jest, aby nauczyć się jasno i przekonująco komunikować swoją unikalną wartość. Można to zrobić za pośrednictwem różnych mediów-CV, profilu Linked In, osobistej strony internetowej, a nawet kawałków kodu udostępnianych w publicznych repozytoriach.
Pamiętaj, że celem jest sprawienie, by odbiorcy zrozumieli, co odróżnia Cię od innych w Twojej branży. Wymaga to nie tylko określenia swoich umiejętności, ale także podania przykładów, w jaki sposób wykorzystałeś te umiejętności, aby osiągnąć wyniki.
Na moim przykładzie:
Od samego początku postawiłem na szczerość. Opowiadałem o tym, że byłem 10 lat w innej branży, że mam rodzinę, że pracuję na etacie i jednocześnie uczę się programowania. Starałem się wplatać osobiste elementy w swój przekaz. Jest to szczególnie ważne dzisiaj w dobie treści generowanych przez sztuczną inteligencję.
Postaraj się, żeby Twój przekaz był autentyczny. Nie idealizuj. Pokazuj swój proces i wartości jakie wnosisz do branży. Opowiadanie historii może być potężnym narzędziem w tym zakresie. Dzieląc się swoimi doświadczeniami i osiągnięciami w formie narracji, możesz sprawić, że Twoja marka osobista będzie bardziej wiarygodna i zapadająca w pamięć.
Krok 3: Dostosuj historię swojej marki do konkretnych odbiorców.
Bardzo ważne, żebyś odpowiedział/a sobie na pytanie: Do kogo kieruję swój przekaz?
Inaczej to będzie wyglądać, jeżeli szukasz pierwszej pracy, a inaczej w momencie w którym chcesz zmienić pracodawcę.
Kiedy zaczynasz swoją przygodę, skup się na pokazaniu konkretnych wartości, które możesz dać pracodawcy. Postaraj się pokazać umiejętność rozwiązywania problemów i skutecznej komunikacji tych problemów.
Na późniejszym etapie możesz bardziej skupić się na wartości nietechnicznej. Twojej roli w grupie, jak pracujesz z innymi, co Cię motywuje i jaki wpływ masz na inne osoby w zespole.
Na moim przykładzie:
Podczas poszukiwania mojej pierwszej pracy skupiłem się głównie na tym, żeby pokazać, jak ważne miejsce w moim życiu zajmuje programowanie. Chciałem pokazać pasję i poświęcenie. Tworzenie materiałów na kanał pomogło to uzyskać. Rekruterzy widzieli moje zaangażowanie.
Umiejętności techniczne na tamten czas pewnie miałem gorsze niż większość kandydatów. Nie ukrywałem tego na rozmowach rekrutacyjnych. Robiłem to, jednak w umiejętny sposób dając zawsze do zrozumienia, że jeżeli nie umiem czegoś dzisiaj. Daj mi trochę czasu, a wrócę do Ciebie i będziemy mogli swobodnie dyskutować na dany temat.
Ta maksyma jest ze mną do dzisiaj. Staram się podajmować trudnych wyzwań, jasno komunikując na początku, że być może nie mam dzisiaj na ten temat pojęcia, ale jestem na tyle zdeterminowany, żeby to zmienić.
Podsumowanie
Nie ukrywam, że budowanie mojej marki w branży IT odegrało ogromną rolę zarówno w zdobyciu pierwszej pracy, jak i rozwijaniu mojej programistycznej kariery.
Tworzenie swojego wizerunku nie musi być czymś skomplikowanym. Proste dzielenie się i dokumentowanie swojego procesu na jednej z dostępnych platform społecznościowych jest dobrym początkiem.
Ogromne znaczenie ma tutaj konsekwencja i proaktywne podejście. Budowanie swojego wizerunku to proces, który wymaga czasu. Ważne jest, aby być konsekwentnym w swoich działaniach i przekazie. Trzy kroki powyżej pomogą Ci utrzymać właściwy kierunek działania.
Pamiętaj, że budowanie marki to nie tylko o promowaniu siebie, ale także o dostarczaniu wartości innym. Dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem, nie tylko budujesz swoją markę, ale także pomagasz innym rozwijać swoje kariery w IT.
P.S. Link do najnowszego odcinka na kanale, gdzie rozwijam ten temat tutaj